Lafaz Istighfar yang betul

ramai yang bertanyakan soalan berkenaan dengan lafaz atau ucapan Istighfar yang betul kerana wujudnya beberapa wajah bacaan, maka kami mengambil penulisan di dalam aplikasi whatapps sebagai jawapan yang dirasakan sangat banyak manfaatnya;



PENCERAHAN UCAPAN ISTIGHFAR YANG BETUL.

                            الحيُّ القيُّومُ   -  الحيَّ القيومَ

SOALAN:

Manakah satu ucapan yang betul ketika mengucapkan istighfar
 أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه
Antara "Al-Hayyul Qayyumu" atau "Al-Hayyal Qayyuma" kerana ada orang yang mengatakan ucapan yang betul hanyalah dengan lafaz Al-Hayyal Qayyuma?

JAWAPAN:

Kedua-dua bentuk lafaz tersebut adalah betul belaka  kerana ada hadith yang datang dengan lafaz الحيُّ القيُّومُ dan ada hadith yang datang dengan lafaz الحيَّ القيومَ.

Antara yang meriwayatkan dengan Al-Hayyul Qayyumu ialah Imam Ibnu Munzir dalam kitab At-Targhib dari Ibnu Mas’ud r.a. Rasulullah S.A.W bersabda:

مَن قال: أسْتغفِرُ اللهَ الذي لا إلَه إلا هو الحَيُّ القَيُّومُ وأتُوبُ إِليْهِ، يَقولُها ثلاثًا، غُفِرَ لهُ وإنْ كان فَرَّ من الزَّحْفِ.

Artinya: “Sesiapa mengucapkan aku mohon ampun kepada Allah yang tiada tuhan selain-Nya yang hidup lagi berdiri sendiri dan aku bertaubat kepada-Nya sebanyak tiga kali nescaya akan diampun baginya sekalipun lari dari peperangan.”

Selain Ibnu Mas’ud hadith dengan bacaan Al-Hayyul Qayyumu juga diriwayatkan dari Abu Bakar dan Anas bin Malik dan Abu Said Al-Khudri dan Bara’ bin ‘Azib r.a.

Antara yang meriwayatkan dengan Al-Hayyal Qayyuma ialah Imam Tirmizi dan Abu Daud dari Zaid bin Harisah r.a. Rasulullah S.A.W bersabda:

من قال: أستغفرُ اللهَ العظيمَ الذي لا إلهَ إلَّا هو الحيَّ القيومَ وأتوبُ إليه، غُفِرَ له وإنْ كان فرَّ من الزحفِ.

Artinya: “Barang siapa menucap aku mohon ampun kepada Allah yang maha agung yang tiada Tuhan selain-Nya yang hidup lagi berdiri dengan sendiri dan aku bertaubat kepada-Nya nescaya diampun baginya sekalipun adalah ia lari dari peperangan.”

Dari segi I’rab pula kedua-dua bacaan tersebut adalah sah maknanya.

Berkata ulamak nahwu:

لك فيها وجهان، إما الرفع على القطع أي: هو الحي، فتكون خبرا لمبتدأ محذوف. وهناك أوجه أخرى للرفع والوجه الآخر لك فيه النصب على التبعية نعتا ثالثا لله، فالأول العظيم، والثاني الاسم الموصول.

Artinya: “Harus bagi kamu pada bacaan tersebut dua wajah. Samada dengan rafa’kan lafaz Al-Hayyu yang jadilah ia khabar bagi mubtada’ yang mahzuf. Dan disana ada wajah yang lain bagi rafa’.

Dan wajah yang lain harus bagi kamu pada bacaan tersebut dengan nasab atas tabi’ sebagai na’at yang ketiga bagi lafaz Allah. Maka na'at yang awal itu lafaz Al-Azhim  dan yang kedua itu isim mausul.”

Walhasil bolih membaca istighfar di atas dengan lafaz:

      أسْتغفِرُ اللهَ الذي لا إلَه إلا هو الحَيُّ القَيُّومُ وأتُوبُ إِليْهِ.

Dan bolih juga dengan lafaz:

   أستغفرُ اللهَ العظيمَ الذي لا إلهَ إلَّا هو الحيَّ القيومَ وأتوبُ إليه.

Wallahua’lam

Rujukan yang lebih terperinci:

أخي العزيز : الرفع ُ جائز باعتبار الحيُّ خبر لمبتدأ محذوف تقديره هو يعود على لفظ الجلالة والقيوم خبر ثان ٍ لنفس المبتدأ ( المبتدأ واحد والخبر متعدد )
والنصب جائز باعتبار الحيَّ بدل منصوب من المفعول به ( لفظ الجلالة )
والنصب أرجح على البدل حيث لا تحتاج إلى تقدير محذوف

أرى والله أعلم أن وجه النصب على أنه صفة أو بدل من المفعول به لفظ الجلالة " الله " .
ويكون الإعراب كالتالي :
أستغفر : فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره ، والفاعل ضمير مستتر وجوبا تقديره " أنا "
الله : لفظ الجلالة ، مفعول به منصوب وعلامة نصبه الفتحة الظاهرة على آخره .
الذي : اسم موصول مبني على السكون في محل نصب بدل من " الله "
لا : نافية للجنس حرف مبني على السكون لامحل له من الإعراب .
إله : اسم لا مبني على الفتح في محل نصب .وخبرها محذوف تقديره " معبود " .
إلا : حرف حصر مبني على السكون لامحل له من الإعراب .
هو : ضمير منفصل مبني على الفتح في محل رفع بدل من محل اسم لا وخبرها . وجملة " لاإله إلا هو " صلة الموصول لامحل لها من الإعراب .
الحي : نعت من " الله " منصوب وعلامة نصبه الفتحة أو بدل .
القيوم : نعت ثان منصوب وعلامة نصبه الفتحة .

ووجه الرفع على قطع النعت ويكون الإعراب كالتالي :
أستغفر : فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة على آخره ، والفاعل ضمير مستتر وجوبا تقديره " أنا "
الله : لفظ الجلالة ، مفعول به منصوب وعلامة نصبه الفتحة الظاهرة على آخره .
الذي : اسم موصول مبني على السكون في محل نصب بدل من " الله "
لا : نافية للجنس حرف مبني على السكون لامحل له من الإعراب .
إله : اسم لا مبني على الفتح في محل نصب .وخبرها محذوف تقديره " معبود " .
إلا : حرف حصر مبني على السكون لامحل له من الإعراب .
هو : ضمير منفصل مبني على الفتح في محل رفع بدل من محل اسم لا وخبرها . وجملة " لاإله إلا هو " صلة الموصول لامحل لها من الإعراب .
الحي القيوم : خبران لمبتدأ محذوف تقديره " هو " أي : " هو الحي القيوم " ، والجملة من المبتدأ المحذوف والخبر استئنافية لامحل لها من الإعراب .

#Kami ucapkan جَزًاكُمُ الله خَيْرًا kepada penterjemah jawapan ini.

#AAM, 2/11/2019.

kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada Asatizah yang meluangkan masa akan terjemahan ini, ini memudahkan kita semua untuk menambah ilmu agama, Guru kami Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam AlBanjari AnNadwi AlMaliki juga membaca dengan berbagai wajah dan mengutamakan bacaan hayyal qayyum apabila menjadi imam kami di Maahad Tarbiyah Islamiyah Derang.

Dikeluarkan Oleh Lajnah at Ta'lim wa at Tarbiyah PAQAF Alor Pongsu

https://pusatpengajianalfarahain.blogspot.com/2019/10/paqaf-pusat-pengajian-alquran.html?m=1

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SURAH AL-MULK-KELEBIHAN DAN DOA

Adab & Doa Masuk Hotel & Homestay

UCAP DAN UCAPAN BALAS RAYA DALAM BAHASA ARAB