SOLAT JARAK-JARAK KERANA COVID-19


SOLAT JARAK-JARAK SAH KA?

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاه والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعين ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين أما بعد

Ada segelintir masyarakat yg tidak hadir ke surau atas alasan solat tidak sah kerana saf tidak dirapatkan

Bagi menjawab kemusykilan ini, kita lihat kembali hukum asal merapatkan saf, Hukum asal merapatkan saf ialah SUNAT HAI'AH, bukan Rukun dan bukan sunat Ab'ad

Kata Imam Nawawi di dalam al Majmu' syarh al Muhazzab jilid keempat

لا يُشتَرَطُ اتصالُ الصفوف ِ اذا لم يكنْ حائلٌ بل يصحُّ الاقتِداء اذا لم يزدْ ما بينهما على ثلثمائة ذراع

Tidak  disyaratkan  tersambungnya  saf,  jika  antara makmum  dan  jamaah  solat  tidak  ada penghalang.  Dan  bahkan  shalat  berjamaah  tetap sah  jika  antara saf  tidak  lebih  dari 300  hasta.

Imam  al-Mardawi  berkata  dalam  kitabnya  alInshaf  fi Ma’rifah  ar-Rajih  min  al-Khilaf jilid kedua

فان كان في المسجد، فلا يشترط اتصال الصفوف بلا خلاف

Maka  jika  makmum  berada dalam satu masjid.  Tidaklah disyaratkan  tersambungnya  shaf,  tanpa  adanya perselisihan dalam masalah ini

Di samping itu juga, Jumhur Ulama berpendapat bahawa merapatkan saf bukanlah wajib tetapi ia adalah sunnah, disebutkan di dalam Mausu'ah al Fiqhiyyah al Kuwaitiyah pada jilid 27;

ذَهَبَ الْجُمْهُورُ إِلَى أَنَّهُ يُسْتَحَبُّ تَسْوِيَةُ الصُّفُوفِ فِي الصَّلاةِ الجَمَاعَةِ بِحَيْثُ لاَ يَتَقَدَّمُ بَعْضُ المُصَلّينَ عَلَى بَعضِ الآخِرِ، وَيَعْتَدِلُ القَائِمُونَ فِي الصَّفِّ عَلَى سَمْتٍ وَاحِدٍ مَعَ التَّرَاصِّ، وَهُوَ تَلاَصُقُ المَنْكِبِ بِالمَنْكِبِ، وَالقَدَمِ بِالقِدَمِ، وَالكَعبِ بِالكَعْبِ حَتَّى لاَ يَكُونَ فِي الصَّفِّ خَلَلٌ وَلاَ فُرْجَةٌ، وَيُستَحَبُّ لِلإِمَامِ أَن يَأمُرَ بِذٰلِكَ لِقَولِهِ صَلى الله عليه وسلم: سَوُّوا صُفُوفَكُم فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصَّفِّ مِنْ تَمَامِ الصَّلاَةِ

(رواه مسلم)

Jumhur ulama berpendapat bahwa disunatkan melakukan taswiyyah saf dalam solat berjamaah, di mana antara makmum tidak ada yang berdiri lebih hadapan dari pada yang lain, disamping mereka berdiri dalam barisan yang sama dengan posisi yang rapat. Tarosshi sendiri bermakna merapatkan antara bahu dengan bahu, kaki dengan kaki dan buku lali dengan buku lali, sehingga tidak terdapat kelonggaran dan kekosongan. Di samping itu, dianjurkan juga atas imam untuk memerintahkan jamaah melakukan hal tersebut, berdasarkan sabda Rasulullah saw: “Luruskan saf kamu semua, kerana meluruskan saf merupakan kesempurnaan shalat.”

HUKUM ASAL MENJARAKKAN SAF

Hukum asalnya adalah MAKRUH dan dapat meluputkan fadhilat solat berjemaah seperti mana yg telah dihuraikan dengan tuntas oleh Al Imam Jalaluddin Abdul Rahman Al Sayuti dalam kitab beliau Bastul Kaffi Fi Itmam al Saffi, antara kata beliau

فقد سُئِلُ عن عدم اتمام الصفوف، والشُروع في صف قبل اتمام صف، فأجبتُ بانه مكروه، لا تحصل به فضيلة الجماعة

Aku telah ditanya berkenaan tidak menyempurnakan saf, serta memulakan saf sebelum sempurnakan saf

Maka aku jawab : Bahawa ianya adalah makruh, Fadhilat jemaah tidak terhasil dengannya

Hukum asal bagi merenggangkan saf adalah dimakruhkan dan meluputkan pahala solat berjemaah, berdasarkan hadis-hadis di atas.

Namun begitu sekiranya merenggangkan saf dilakukan kerana keperluan, maka hal itu tidaklah makruh atau diharamkan. Ini berdasarkan kaedah:

الضَّرُورَاتُ تُبِيحُ الْمَحْظُورَاتِ

Maksudnya: “Perkara-perkara darurat itu mengharuskan perkara-perkara yang dilarang.”

Kaedah lain menyebutkan:

الْحَاجَةُ تَنْزِلُ مَنْزِلَةَ الضَّرُورَةِ عَامَّةً كَانَتْ أَوْ خَاصَّةً

Maksudnya: “Keperluan itu menduduki tempat darurat, pada peringkat umum atau khas.”

Maka solat secara saf jarak-jarak yang hukum asalnya adalah makruh akan hilang apabila wujudnya keperluan ditambah dengan keadaan dunia sekarang yang ditimpa ujian Covid-19 dan memerlukan social distancing (penjarakkan sosial), Oleh sebab itu, para ulama usul menggagaskan kaedah:

الكَرَاهَة تَزُولُ بالحَاجَة

Maksudnya: “Hukum makruh itu hilang apabila wujud keperluan”

Bahkan Syeikh Nawawi al Bantani menuqilkan fatwa daripada Imam Al Ramli dalam Kitabnya Nihayah Al Zain, mengatakan bahawa fadhilat jemaah tetap diperolehi jika saf direnggangkan kerana wujudnya suatu dharurat

وفي فتاوى محمد الرملي أن الصفوف المقطعة تحصل لهم فضيلة الجماعة دون فضيلة الصف..... ان كان تأخرهم عن سد الفرجةلعذر كوقت الحر بالمسجد الحرام لم يكره لعدم التقصير فلا تفوتهم الفضيلة

Dan  di  antara  fatwa-fatwa  Muhammad  ar-Ramli, bahwa  saf  solat  yang  terputus,  tetap mendapatkan keutamaan solat berjamaah, tanpa keutamaan  merapatkan  saf  …  jika  hal  itu dilakukan  karena  suatu  uzur,  seperti  situasi  yang sangat  panas  di  masjid  al-Haram.  Maka merenggangkan  saf  tersebut  tidaklah  makruh, kerana tidak  dilakukan  atas  dasar  kesalahan,  maka tidaklah  hilang  fadhilah  berjamaahnya.

Maka kesimpulannya, kami mengambil kira pandangan Ulama' berkenaan hukum solat jarak ini adalah sah dan mendapat Fadhilat berjemaah serta hukumnya tidak makruh apatah lagi haram

Wallahualam

Muhammad Albakri
Lajnah atTa'lim wa atTarbiyyah PAQAF Alor Pongsu Perak

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SURAH AL-MULK-KELEBIHAN DAN DOA

Adab & Doa Masuk Hotel & Homestay

UCAP DAN UCAPAN BALAS RAYA DALAM BAHASA ARAB