hukum dua jemaah dalam satu solat

Hukum Mendirikan Banyak Jemaah Solat Di Satu Tempat Yang Sama

Dalam isu ini, apabila kita meneliti kepada kenyataan para fuqaha dalam kitab-kitab mereka, kita mendapati bahawa mereka memperincikan isu kepada tempat ia didirikan seperti berikut:

Pertama: Masjid

Masjid yang dimaksudkan di sini adalah masjid rasmi yang disediakan untuk jemaah menunaikan solat lima waktu, solat jumaat, dan selainnya yang telah mempunyai imam lantikan rasmi (imam ratib). Para fuqaha membahaskan hukum berlakunya dua imam serentak di dalam masjid dengan menyatakan hujahan masing-masing.

Imam Al-Ramli dari kalangan ulama Syafi’eyyah berkata:

وتكره إقامة جماعة بمسجد غير مطروق له إمام راتب من غير إذنه قبله أو بعده أو معه ، فإن غاب الراتب سن انتظاره

Maksudnya: Dimakruhkan untuk didirikan jemaah di masjid selain mathruq (tempat laluan orang ramai) yang mempunyai imam ratib (rasmi) tanpa izinnya sama ada (jemaah itu didirikan) sebelumnya, selepasnya, atau bersama dengannya (serentak). Sekiranya imam ratib itu tiada maka disunatkan untuk menunggunya (bagi mendirikan solat berjamaah).

Rujuk Nihayah Al-Muhtaj, Al-Ramli (2/141)

Manakala sebahagian fuqaha Malikiyyah berhujah menggunakan firman Allah S.W.T:

وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya: Dan (di antara orang-orang munafik itu) ada orang-orang yang mendirikan masjid untuk menimbulkan kemudharatan (pada orang-orang mukmin), untuk kekafiran dan untuk memecah belah antara orang-orang mukmin.

Surah Al-Taubah (107)

Imam Al-Qurthubi dalam tafsirannya ke atas ayat ini berkata: ‘’Maksud ayat ‘’ memecah belah antara orang-orang mukmin’’ adalah memecahbelahkan jemaah mereka supaya mereka terpisah dan berpecah dari Nabi S.A.W. Ini menunjukkan bahawa maqasid paling besar serta tujuan paling utama solat secara berjamaah adalah untuk menyatupadukan hati-hati serta kalimah (umat Islam) di atas ketaatan’’.

Kata beliau lagi: Imam Malik mengulas ayat ini dengan berkata: ‘’Tidak boleh didirikan dua jamaah dalam masjid yang satu dengan dua imam’’. (Pendapat) ini berbeza dengan majoriti ulama yang lain. Juga telah diriwayatkan bahawa Imam Al-Syafi’e turut melarang perkara ini kerana ia akan merosakkan kalimah serta membatalkan hikmah (solat berjamaah). Rujuk Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurthubi (8/174).

Kedua: Masjid Al-Mathruq

Masjid Al-Mathruq bermaksud masjid yang disediakan di tempat-tempat laluan orang ramai seperti di pasar contohnya. Dari segi makna kontemporari, istilah ini mencakupi surau-surau di kompleks beli belah, di kawasan Rehat dan Rawat (R&R), dan seumpamanya.

Imam Al-Ramli berkata:

 أما المسجد المطروق فلا يكره فيه تعدد الجماعات ولو كان له إمام راتب ووقع فيه جماعتان معا

Maksudnya: Adapun masjid al-mathruq (masjid yang berada di kawasan laluan orang ramai) maka tidak dimakruhkan untuk berlakunya banyak jemaah padanya. Sekalipun jika masjid tersebut mempunyai imam ratib (rasmi). (Dan tidak makruh) untuk berlakunya dua jemaah serentak di dalamnya.

Kata beliau lagi: ‘’Pendapat yang ditasrihkan dalam tatimmah tentang kemakruhan menjalankan dua jemaah (solat) dalam satu keadaan yang sama tempatnya adalah pada masjid yang bukan al-mathruq’’. Rujuk Nihayah Al-Muhtaj, Al-Ramli (2/141).


Sebagai kesimpulan dalam hal ini, kami melihat bahawa perlu dibezakan antara masjid yang rasmi dari sudut mempunyai jawatankuasa pengurusan, imam-imam ratib yang dilantik secara rasmi oleh jabatan-jabatan agama dengan surau-surau R&R yang lebih mirip keadaannya kepada istilah masjid al-mathruq menurut kitab-kitab feqh.

Kesimpulan

Justeru, berdasarkan kepada beberapa hujah yang kami kemukakan, adalah dibolehkan untuk berlakunya beberapa jemaah solat dalam keadaan serentak di surau-surau R&R secara umumnya. Ini kerana, ia tidak mempunyai imam rasmi dan tidak berciri dengan ciri-ciri masjid yang rasmi. Meskipun begitu, bagi mendapat fadhilat besar solat berjamaah, disamping usaha untuk menzahirkan syiar dan kesatuan umat Islam, serta mengelakkan berlakunya kekeliruan apabila banyaknya imam dalam masa yang serentak, adalah lebih utama untuk dilakukan solat secara berjamaah dengan satu imam serta mengikuti tatacara solat yang telah kami sebutkan di atas.

penulisan ini ditulis oleh guru PAQAF Ustaz Faridzuan Bun Abdullah dan Ustaz Muhammad Albakri

dikeluarkan oleh Lajnah Ilmiah Pusat Pengajian AlFarahain Alor Pongsu

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan PAQAF sila klik link di bawah uni:

https://pusatpengajianalfarahain.blogspot.com/2019/10/paqaf-pusat-pengajian-alquran.html?m=1

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SURAH AL-MULK-KELEBIHAN DAN DOA

Adab & Doa Masuk Hotel & Homestay

UCAP DAN UCAPAN BALAS RAYA DALAM BAHASA ARAB