Bab Tayammum







PENGERTIAN TAYAMMUM

T
ayammum ialah menyampaikan atau menyapu debu tanah ke muka dan kedua-dua tangan dengan syarat yang tertentu. Tayammum dilakukan bagi menggantikan wudhu’ atau mandi wajib (junub, haidh dan nifas), ketika ketiadaan air atau uzur menggunakan air, dan ia adalah suatu rukhsah atau keringanan yang diberikan oleh syara‘ kepada manusia.

PENSYARIATAN TAYAMMUM

Disyari‘atkan tayammum berdasarkan firman Allah subhanahu wata‘ala:


یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوۤا۟ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ فَٱغۡسِلُوا۟ وُجُوهَكُمۡ وَأَیۡدِیَكُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ وَٱمۡسَحُوا۟ بِرُءُوسِكُمۡ وَأَرۡجُلَكُمۡ إِلَى ٱلۡكَعۡبَیۡنِۚ وَإِن كُنتُمۡ جُنُبࣰا فَٱطَّهَّرُوا۟ۚ وَإِن كُنتُم مَّرۡضَىٰۤ أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوۡ جَاۤءَ أَحَدࣱ مِّنكُم مِّنَ ٱلۡغَاۤىِٕطِ أَوۡ لَـٰمَسۡتُمُ ٱلنِّسَاۤءَ فَلَمۡ تَجِدُوا۟ مَاۤءࣰ فَتَیَمَّمُوا۟ صَعِیدࣰا طَیِّبࣰا فَٱمۡسَحُوا۟ بِوُجُوهِكُمۡ وَأَیۡدِیكُم مِّنۡهُۚ مَا یُرِیدُ ٱللَّهُ لِیَجۡعَلَ عَلَیۡكُم مِّنۡ حَرَجࣲ وَلَـٰكِن یُرِیدُ لِیُطَهِّرَكُمۡ وَلِیُتِمَّ نِعۡمَتَهُۥ عَلَیۡكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ

Maksudnya:
“Dan jika kamu junub (berhadath besar) maka bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam musafir, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwudhu’ dan mandi), maka hendaklah kamu bertayammum dengan tanah – debu yang bersih.”
(Surah Al-Ma’idah, 5:6)


SEBAB-SEBAB TAYAMMUM

أَسْبَابُ التَّيَمُّمِ ثَلاَثَةٌ:

1- فَقْدُ الْمَاءِ

وَ2- الْمَرَضُ.

وَ3-الاحْتِيَاجُ إِلَيْهِ لِعَطَشِ حَيَوَانٍ مُحْتَرِمٍ.

Sebab tayammum ada tiga,
1. tidak ada air,
2. sakit, dan
3. airnya diperlukan untuk memberi minum binatang (makhluk) yang kehausan yang muhtarom (yang dimuliakan syara’).

غَيْرُ الْمُحْتَرَم سِتَّةٌ:

1- تَارِكُ الصَّلاَةِ.

وَ2- الزَّانِيْ الْمُحْصَنُ.

وَ3- الْمُرْتَدُّ.

وَ4-الكَافِرُ الْحَرْبِيُّ.

وَ5- الْكَلْبُ الْعَقُوْرُ.

وَ6- الْخِنْزِيْرُ.

Yang tidak masuk muhtarom (tidak dihormati) ada enam, yaitu [1] orang yang meninggalkan shalat, [2] pezina yang sudah menikah, [3] murtad, [4] kafir harbi, [5] anjing galak, dan [6] babi

SYARAT-SYARAT TAYAMMUM

Syarat–Syarat mengerjakan tayammum

(فَصْلٌ ) شُرُوْطُ الّتَيَمُّمِ عَشَرَةٌ: أَنْ يَكُوْنَ بِتُرَابٍ وَاَنْ يَكُوْنَ الّتَرَابُ طَاهِرًا وَأَنْ لَا يَكُوْنَ مُسْتَعْمَلًا وَاَنْ لَا يُخَالِطَه ُدَقِيْقٌ وَنَحْوُهُ وَأَنْ يَقْصِدَهُ وَأَنْ يَمْسَحَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ بِضَرْبَتَيْنِ وَأَنْ يُزِيْلَ اّلنَجَاسَةَ أَوَّلًا وَأَنْ يَجْتَهِدَ فِي الْقِبْلَةِ قَبْلَهُ وَأَنْ يَكُوْنَ الّتَيَمُّمُ بَعْدَ دُخُوْلِ الْوَقْتِ وَأَنْ يَتَيَمَّمَ لِكُلِّ فَرْضٍ


Syarat–Syarat mengerjakan tayammum ada sepuluh, yaitu:

1- Bertayammum dengan tanah.
2- Menggunakan tanah yang suci tidak terkena najis(lagi kering)
3-Tanahnya belum dipakai tayamum (bukan musta’mal atau bekas)
4- Tanahnya tidak tercampur tepung dan sebagainya (seperti kapur kering)
5-Bermaksud tayamum (dengan menyapukan tanah,bukan bermain-main)
6-menyapu muka dan kedua tangan dengan  dua kali tepukan (ke tanah yaitu, sekali ke muka dan sekali lagi ke dua tangan)
7-Menghilangkan najis terlebih dahulu (dari badannya,walaupun bukan termasuk anggota tayamum)
8-Harus berijtihad mengenai arah kiblat sebelum tayamum
9-Tayamum hendaknya sesudah masuk waktu sembahyang (bila tayamum untuk salat)
10-Dan sekali tayamum itu  hanya dapat dipakai untuk sekali salat fardu (kecuali sembahyang sunat,boleh berkali-kali)


ANGGOTA TAYAMMUM

1. Muka.

2. Dua belah tangan hingga siku.

FARDHU TAYAMMUM

فصل- فروض التيمم خمسة : الأول : نقل التراب ، الثاني : النية ، الثالث : مسح الوجه الرابع : مسح اليدين إلى المرفقين ، الخامس : الترتيب بين المسحتين

Fardhu Tayammum ada 5 :

1. Memindahkan debu
2. Niat
3. Menyapu wajah
4. Menyapu kedua tangan hingga ke siku
5. Tertib diantara sapuan tersebut (muka kemudian tangan)

SUNAT TAYAMMUM

1.    Membaca Basmallah
2.    Mengadap ke kiblat
3.    Mendahului menyapu yang kanan
4.    Mengerjakan dengan berturut-turut


PERKARA YANG MEMBATALKAN TAYAMMUM

1. Berlaku sesuatu daripada perkara-perkara yang membatalkan wudhu’.

2. Melihat air atau mendapat air sekiranya bertayammum kerana ketiadaan air.

3. Murtad iaitu keluar dari agama Islam.



HUKUM AL-JABAAIR DAN AL-‘ASAAIB

Al-Jabaair jama’ kepada jabiirah yang bermaksud : ikatan yang diletakkan di atas anggota yang patah bagi mengikat atau membalutnya.

Al-‘Asaa’ib jama’ kepada ‘isaabah yang bermaksud : ikatan yang diletakkan di atas anggota yang luka bagi menjaganya daripada kotoran-kotoran sehingga ia sembuh.

Pesakit yang ditimpa luka atau patah, kadang-kadang berhajat kepada meletakkan ikatan (balutan) dan ubat di atas tempat luka atau patah dan kadang-kadang tidak berhajat padanya.

Sekiranya pesakit tersebut berhajat kepadanya maka wajib baginya untuk melakukan 3 perkara;

1.    Membasuh bahagian yang tidak sakit pada anggota patah atau luka.
2.    Menyapu seluruh balutan atau ikatannya.
3.    Bertayammum sebagai ganti membasuh bahagian yang sakit apabila terkena air untuk berwuduk

Sekiranya dia tidak berhajat kepada balutan untuk dibalut pada kawasan patah atau luka, maka dia wajib membasuh bahagian anggota yang sihat dan bertayammum bagi menggantikan bahagian yang luka sekiranya dia tidak boleh membasuh tempat sakit/luka tersebut.

TEMPOH MENYAPU DI ATAS BALUTAN
Meyapu di atas balutan ini tidak ada tempohnya yang tertentu, bahkan ia berterusan selama mana keuzuran itu masih ada. Apabila sakit telah sembuh maka batallah sapu dan dia wajiob dibasuh.

Sekiranya tempoh sapuan telah tamat sedangkan dia masih mempunyai wuduk, maka wajib juga baginya untuk menyapu bahagian yang dibalut dan bahagian selepas tersebut sepertima diwajibkannya sebelum ini.

HUKUM QADA’ SOLAT BAGI ORANG YANG MENGGUNAKAN BALUTAN

Orang yang memakai balutan, wajib mengqada’ sembahyangnya sekiranya balutan itu berada dalam salah satu keadaan berikut;

  • 1  Apabila dia meletakkan balutan itu dalam keadaan tidak suci dan dia uzur tidak membenarkan dia membukanya
  • 2.    Balutan itu berlaku pada anggota tayammum
  • 3.    Apabila kawasan yang sihat dibalut melebihi kadar balutan pada tempat sakit

BEBERAPA MASALAH

Bolehkan bertayammum di dinding?

Qaul Muktamad Mazhab Imam Syafie tidak membenarkan bertayammum selain daripada debu tanah, sekiranya di dinding tersebut mempunyai debu tanah, maka di bolehkan, sekiranya tiada maka tidak dibolehkan

Bolehkah bertayammum dengan bedak?

Soalan ini jawapannya sama seperti di atas, Mazhab Syafie tidak membolehkan debu lain selain debu tanah, sekiranya bedak tersebut adalah debu tanah dari muka bumi ini maka dibolehkan





Dikeluarkan oleh Lajnah Ilmiah Pusat Pengajian AlQuran AlFarahain Alor Pongsu Perak
Kenali kami dengan lebih dekat, tekan link di bawah


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SURAH AL-MULK-KELEBIHAN DAN DOA

Adab & Doa Masuk Hotel & Homestay

UCAP DAN UCAPAN BALAS RAYA DALAM BAHASA ARAB